Технологиите за прожекция на картина на мултимедийните проектори са три основни вида – LCD, DLP и LCoS.
DLP (Digital Light Processing) - Процес на формиране на изображението се нарича цифрова обработка на светлината. В основата на проекторите, създадени по технологията DLP са DMD чиповете (Digital Micromirror Device). Те са изобретение на Тексас Инструментс от 1987. Този чип използва 921,600 подвижни микроскопични огледалца, за да създаде картина с висока резолюция HD. Всяко едно от огледалцата представлява пиксел в изображението 1280 x 720 (720p) и е по-малко от една пета от ширината на човешки косъм.
Предимства на DLP проекторите:
•Високи нива на контраст.
•DLP технологията е надеждна и с дълъг живот. Въпреки че при тях има повече движещи се механизми, оказва се, че те не излизат от строя и DLP проекторите гарантират дълги часове на безаварийна работа
•DLP води в миниатюризацията.
•Ниска пикселизация (зърнистост, screen door effect) - Пикселната решетка е почти невидима от нормални зрителни дистанции. Това е едно от огромните предимства на DLP проекторите. Пикселите са склонни да имат отчетливи граници при LCD проекторите, а това може да доведе до по-видима пикселна структура в изображението. Това често се нарича screendoor ефект, тъй като картината на проектори с ниска резолюция може да изглежда като че се гледа през армирано стъкло. От друга страна, средната разделителна способност на проекторите, които се продават, се е увеличила драстично в сравнение с положението от преди няколко години. С увеличаване на резолюцията , пикселите са по-малки и по-малко забележими. Въпреки това, при продукти с ниска резолюция (SVGA и дори XGA), DLP проекторите все още има предимство пре LCD проекторите.
Недостатъци на DLP проекторите:
•Възможен дъгов цветови ефект (ефект), който се дължи на начина, по който се формират цветовете от бързовъртящия се диск. Проблем е само на едночиповите DLP продукти. Когато има само един DMD чип, един - единствен цвят се изобразява в даден момент, докато устройствата, притежаващи 3 DMD чипа, наслагват едновременно трите основни цвята. Този ефект се появява обикновено при гледане на филми или видео, а не при разглеждане на статични изображения, като например диаграми и снимки. Той се изразява в червени, сини или зелени оттенъци при белия цвят, когато фонът е тъмен (най-вече черен). Усещането за този ефект е напълно субективно и някои хора изобщо не го забелязват, докато други дори се оплакват от главоболие. Част от тези, които го забелязват, възприемат този дъгов ефект през цялото време, докато други казват, че го виждат само когато бързо отместят главата си от картината и после върнат погледа си обратно. Вече е постигнат значителен прогрес в елиминирането на този ефект чрез увеличаване на скоростта на въртене на диска и създаване на негови разновидности с повече от три цветови сегмента (BrilliantColor технология). Няма как да знаете дали сте сред тези, които могат или не могат да го видят, освен чрез по-продължително гледане на DLP проектор. При първото поколение DLP проектори, цветното колело се завърта шестдесет пъти в секунда, или 3600 оборота в минута (Revolutions per minute, rpm, RPM), т.е информация за всеки цвят се е актуализирала 60 пъти в секунда. Тази скорост е известен като "1x" скорост на въртене. При второто поколение скоростта на въртене на колелото се удвоява до 2x или 7200 rpm. Удвояването на честота на опресняване намалява времето между цветовите актуализации и така намалява видимостта на ефекта на дъгата за повечето хора. Но 2x скорост на въртене все още не е достатъчна за проекторите, които се използват в системите за домашно кино. За по-голямата част от потребителите, 5x и 6x скорости в най-актуалните модели за домашно кино са намалили дъговия ефакт до точката, където той е без значение. Въпреки това, повечето бизнес DLP проектори използват все още 2x скорост на колелата, защото те са с по-ниска цена. Това е допустимо, ако представяте статична диаграми, графики, или нещо, което не стимулира бързото движение на очите. При LCD и тричиповите DLP проектори не се наблюдава ефекта на дъгата, тъй като всички три компонента на цвета присъстват по едно и също време.
•Безфилтърна технология? Texas Instruments твърдят, че количеството прах намерено в нормална стайна обстановка няма да има отрицателно въздействие върху функционирането на проектор без филтър. По-голямата част от DLP проекторите на пазара не са оборудвани с филтри, с изключение на някои от най-скъпите 3-чипови модели. DLP проекторите са със запечатани DLP чипове, което елиминира възможността за попадане на частици прах, които могат да развалят идеалното изображение. По този начин разходите по поддръжката се намаляват, тъй като не е необходимо периодично да се почистват или заменят филтри. Все пак останалите компоненти могат да бъдат засегнати от натрупването на прах, например, прах върху цветното колело може да повлияе на цвета и качеството на изображението. Някои производители, освен препоръките за периодично почистване на въздушните отвори, предприемат допълнителни мерки и запечатват цветния кръг. Mitsubishi са направели подобрения и в дизайна, които намаляват количеството на прах, който може да достигне до лампата.
LCD проектори не са със запечатани панели и възможноста за поява на запрашени места съществува, особено когато не се почистват периодично въздушните филтри, съобразно инструкциите за употреба. Освен това, непочистените филтри могат да се запушат и да се увеличи вътрешната температура, което има отрицателно влияние върху живота на лампата и на LCD панелите. LCD създателите твърдят, че днешните въздушни филтърни системи са по-добри от тези в миналото, и че праховото замърсяване е много необичайно, ако филтрите се почистват и се заменят според инструкциите за поддръжка.
•Трептене. Във всеки един момент, всяко огледало при DLP проекторите е в една от две възможни позии, които отговарят на черен и бял пиксел. Поради това, начинът, по който DLP чипа пресъздава сив цвят е да се обръщат огледалата достатъчно бързо, което може да доведе до видима нестабилност предимно в тъмните зони.
Трептенето не се среща при LCD проекторите, тъй като течните кристали, подобно на щорите на прозореца могат да бъдат и в междинни позиции, за да се постигне желания сив цвят.
•По-ниска наситеност и яркост на цветовете. Когато цветното колело е с бял сегмент, светоотделянето на проектора се увеличава драстично и по тази причина повечето бизнес DLP проектори са с бели сегменти в колелото. От друга страна, повечето DLP проектори за домашно кино нямат бели сегменти, защото те могат да компрометират наситеността на цветовете и общия баланс на изображението. С други думи, при DLP проекторите с бял сегмент, ако при измерване получите 2000 лумена бял светлинен интензитет, това няма да означава и 2000 лумена цветови светлинен интензитет. Той изостава в някои случаи с повече от 50%. Обикновено в документацията са указани ANSI Lumens, което няма да ви даде ясна представа как проекторът пресъздава цветовете. Как се измерват бял и цветови светлинен интензитет?
Яркост (Brightness, бял светлинен интензитет) е параметър, показващ яркостта на изображението, което е в състояние да възпроизведе даден проектор, а единицата за измерване е лумен. First the projector is set up to display an image in a room at a temperature of 25 degrees celsius.За да могат да се сравняват различните проектори, за измерване на този параметър се използва стандартизирана процедура, създадена от American National Standards Institute (ANSI). Методиката за измерване на ANSI лумени е определена в IT7.215 документ, който е създаден през 1992 година.
ANSI Lumen = (L1+L2+L3+L4+L5+L6+L7+L8+L9)/9 * площта на екрана в квадратни метри, където:
Екран с еталонно покритие се разделя на 9 еднакви правоъгълника (3х3) и върху него се прожектира изцяло бяло изображение. Измерва се осветеността в Lux в центъра на всеки един от правоъгълниците, намира се средноаритметичната стойност за деветте правоъгълника и се умножава по повърхността в м(2) на екрана.
Цветови светлинен интензитет – новата мерна единица за яркост на прожекционните апарати. Измерва качеството на възпроизвежданите от прожекционния апарат цветове. Той осигурява лесен и разбирам начин за измерване и оценка на цветовите показатели на прожекционните апарати. Цветовият светлинен интензитет използва 3 набора от 9-точкови мрежи за измерване на основните цветове – червен, зелен и син, като се използва същия подход, използван за измерване на бялата светлина в лумени.Това е един показател, при който LCD има ясно предимство пред DLP. Не е изненадващо, че Epson и Sony вече са започнали да публикуват тази характеристика, а производителите на DLP не. Въпреки, че BrilliantColor повишава яркостта на изображението, той може съществено да намали наситеността на цветовете в този процес.
Странното е, че на някои модели DLP с бели сегменти в колелото, ние виждаме богати, ярки цветове. Причините за това са: добра конфигурацията на цветните сегменти на колелото и ефекта на контраста, присъщо предимство на DLP. Публикуването на цвятовата яркост би било интересно и със сигурност ще привлече вниманието към една забележителна разликата между LCD и DLP, но това не е фаталната характеристика, която би насочила купувача кой модел да си купи.
LCD (Liquid Crystal Display) - Светлината, излъчена от лампата, се разделя на червен, син и зелен лъч от система неподвижни дихроични огледала (DychroicMirror). Всеки лъч минава през LCD панел, който създава полутонове на съответния цвят. Едноцветните изображения се смесват в призма за получаване на пълноцветен образ, който се прожектира върху екрана през система от лещи. 3LCD прожекторът няма движещи се части в системата за управление на цветовете и прожектира пълноцветни изображения с плавно преливане на цветовете.
Течните кристали, от които е изграден всеки панел, са молекули, които пречупват светлината в резултат на електирческия ток, на който са подложени. Всеки кристал действа като затвор на фотоапарат, който пуска или не светлината. Поредицата от моменти на прозрачност (пускане на светлината) и пълен мрак образува изображението.
Комбинацията от различните нюанси на червената, синята и зелена светлина създава огромен брой цветове. Ако всеки един червен, син и зелен пиксел може да създава по 256 нюанса, то комбинацията от тези нюанси ще доведе до 16.8 милиона цвята. 256 х 256 х 256 = 16 800 000 цвята.
Предимства на LCD проекторите:
•Естествени изображения. 3LCD прожекторите могат да прожектират много голям диапазон от цветове. Плавното движение на микроскопичните течни кристали в LCD панелите позволяват естествена смяна на цветовете, особено в тъмните части на изображението. Обратно, поради ограничения в броя на възможните тъмни нюанси, много 1-чипови DLP прожектори не могат точно да възпроизведат фина смяна на цветовете, като резултатът е визуално изкривяване на изображението наречено "Dither Noise". Това въобще не е проблем при 3LCD прожекторите.
•Не затруднява очите. 3LCD прожекторите възпроизвеждат изображения, които са лесни за възприемане от очите. При тези изображения няма разбиване на цветовете (т.нар. ефект на дъгата), който може се наблюдава при 1-чипови DLP прожектори. "Ефекта на дъгата" е резултат от технологията за последователно прожектиране на цветовете и може да бъде неприятен за зрителите.
•Плавно преливане. 3LCD прожекторите използват три отделни панела с течни кристали - червен, зелен и син - за формиране на непрекъснато изображение, което съдържа всички цветове. Това означава, че дори при видео прожекция с внезапни бързи движения промените в изображението ще стават плавно. Обратно, при такава прожекция с 1-чипов DLP прожектор, зрителите може да забележат многобройни линии или размазани изображения при видео прожекция с внезапни бързи движения.
•По-добро съотношение цена / производителност в продуктите за домашно кино. Освен това, те обикновено са натоварени с допълнителни функции, които не се появяват в DLP моделите в същия ценови диапазон. Няма подобна разлика в цените на продуктите, създадени за мобилни презентации и работа в конферентна зала. Една от причините е, че в тях могат да се използват по-евтини колела с 2x скорост. По-висок контраст в проекторите за домашно кино. Много LCD проектори за домашно кино са постигнали по-дълбоки нива на черното, отколкото DLP моделите. Това е специален случай, в който се използват неорганични LCD панели и автоматичен ирис. Неорганични панели са по-скъпи за производство, така че те не се използват в по-евтини бизнес проектори. За да се постигне по-висок контраст, течния кристал в неактивна позиция е затворен (т.е. черен) и е необходимо напрежение за да го отворите.
•По-голяма стабилност на изображението, без трептене. Голяма гъвкавост при инсталацията на проектори за домашно кино, благодарение на вертикалното и хоризонтално отместване на обектива. Това ги прави лесни за инсталиране почти навсякъде, в сравнение с DLP проекторите.
•По-добра ефективност и използване на по-малко енергия. В по-голямата част LCD проекторите използват по-ниска мощност за производство на същата яркост на изображението, т.е. има видима разлика в консумацията на енергия.
•По-голяма наситеност и яркост на цветовете.
Недостатъци на LCD проекторите:
•Възможна пикселизация.
•Влошаване на качеството на изображението с течение на времето и неизвестната продължителност на живота на LCD панелите. Обикновено не съществува влошаване на качеството на изображението на DLP проекторите, когато се използват за дълъг период от време. LCD панелите могат да влошат качствата си с течение на времето, което води до промени в цвета, неравномерност на осветяването, както и намаляване на контраста. Единственият начин да се поправи повреден панел е да се замени, като разходите са същите, като при закупуване на нов проектор. Няма данни по този въпрос, като LCD производителите твърдят, че може да се стигне до евентуално влошаване, но това би се случило след период от време, когато проекторът ще бъде извън практическия живот на продукта. Смята се, че LCD панелите имат продължителност на живота в диапазона от 4000 до 10 000 часа, като продължителността на живота е в зависимост от яркоста. Моделите за домашно кино, които са с по-ниска яркост би трябвало да имат по-голяма продължителност на живота на панелите. Въвеждането на неорганични LCD панели е важен напредък, тъй като на теория, те не трябва да се подчиняват на същите модели деградация като биологичните LCD.
LCoS (течен кристал върху силиций) - е най-новата технология. Тя е хибрид между 3LCD и DLP, замислен като комбинация от най-добрите им черти. Някои компании имат свои собствени означения за своите версии на тази технология: Sony- "SXRD", JVC- "D-ILA", Epson- "reflective 3LCD" (отразяващ 3LCD).
При LCoS технологията се използва течнокристални чипове с огледален гръб или казано с прости думи, LCoS е комбинация от матрица LCD, залепена към огледало, отразява светлината като DLP чип и я блокира или пропуска като LCD панел. Едно от преимуществата е, че светлината трябва да премине през LCD матрицата два пъти, което я намалява и в същото време увеличава контраста. Подобно на DLP чипа, управляващите елементи се намират под матрицата, но в LCOS няма движещи се части, което позволява почти напълно да се отървете от разстоянието между пикселите. Тази висока плътност на пиксели означава висока разделителна способност. В действителност, повечето от днешните LCoS проектори започват с резолюция SXGA. Високата плътност на пикселите също означава, че няма трептене, няма го ефекта на "комарника", няма "дъги" и като цяло по-високо качество при възпроизвеждането на движещи се изображения. Поради това, много зрители казват, че LCoS проекторите са най-добрите при проектиране на филми. Сравнението на LcoS и LCD от гледна точка на разположението на матрицата и пътя на светлината дава ясна представа как точно се изгражда картината в един LcoS проектор, въпреки, че той е конструиран малко по-сложно поради отразяващото естество на матрицата
Всички продукти
Продуктите в промоция
Нови продукти